...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

عرفانی و اخلاقی

معراج السعاده(۹)-صفحه ۲۱ و ۲۲

فصل نهم: فایده علم اخلاق و برتری آن  بر سایر علوم

* سعادت ابدی، از براى انسان موقوف است‏به دفع‏اخلاق ذمیمه و اوصاف رذیله، و کسب ملکات ملکیه و صفات قدسیه.

* دفع‏ اوصاف رذیله، و کسب ملکات ملکیه منوط است به شناختن رذائل صفات و فضائل ملکات، و جدا سازی نیک و بد آنها ازهم، و دانستن معالجاتى که در علم اخلاق از براى تهذیب نفس مقرر است.

* شرافت هر علمى به شرافت موضوع آن است.وموضوع این علم، نفس ناطقه انسانیه است.

*انسان هم می تواند پایین تر از حیوانات باشد("ان هم الا کالانعام بل هم اضل سبیلا") و هم می تواند بالاتر از فرشتگان قرار گیرد. و سبب خلقت باشد("لولاک لما خلقت الافلاک‏") و این به جهت اختلاف در صفات است نه به جهت اختلاف در جسمانیت.                                    

اى نقد اصل و فرع ندانم چه گوهرى                         کز آسمان تو برتر و از خاک کمترى

*و علم اخلاق علمیست که انسان را از درجه دون حیوان به مقام فوق ملائک می رساند و دلیل شرافت آن علم اینست.

*بدن جهت حکمای سلف علم اخلاق را اول تعلیم‏خود قرار داده بودند، و اول به شاگردان خود این علم را مى‏آموختند.و تحصیل سایرعلوم را از براى کسى که تهذیب اخلاق نکرده بى‏ثمر مى‏دانستند.

*همانگونه که اگر بدنی مریض است از خوردن غذای لذیذ و سالم هم جز آسیب چیزی نمی بیند،نفسی که در آن آلودگی و رزائل است از علوم به جز شر و فساد ثمری نمی بیند.

*به همین دلیل بیشتر کسانى که خود را از زمره‏اهل علم مى‏شمرند، به مراتب حال ایشان از عوام بدتر، و دل ایشان سیاه‏تر است.

* علم بدون عمل گمراهى و ضلال، وتعلم بدون طاعت، خسران و وبال است.

*قول پیغمبر - صلى الله علیه و آله و سلم – است که:

"البلاهة ادنى الى الخلاص من فطانة بتراء".

"ابلهى و نادانى به نجات نزدیکتر است از زیرکى ناقص و ناتمام‏".

"*قصم ظهرى رجلان: عالم متهتک و جاهل متنسک‏".

"دو نفر پشت مرا شکستند:

یکى عالمى که پرده شریعت را درد و به علم خود عمل نکند، و دیگرى جاهلى که آداب عبادت را نداند و بدون علم عبادت کند" .

فصل دهم: تهذیب اخلاق و ثمره آن

* فایده علم اخلاق، پاک ساختن نفس است از صفات رذیله، و آراستن آن به ملکات جمیله، که از آن به «تهذیب اخلاق‏» تعبیرمى‏شود. و ثمره تهذیب اخلاق، رسیدن به خیر و سعادت ابدیه است

* اصلاح بعضى صفات یا در بعضى اوقات، اگر چه خالى از ثمر نیست، و لیکن‏موجب سعادت ابدیه نمى‏شود.همچنان که صحت‏بدن و نظام مملکت نیست مگر به‏دفع جمیع امراض، و اصلاح جمیع طوایف و اشخاص در تمام اوقات.

 

سعید مطلق کیست

* «سعید مطلق‏» کسى است که: تمام صفات و افعال خود را به صورت ثابت و پایدار از تغییر احوال اصلاح نماید تا درآنها خللى راه نیابد و بد کردن مردمان با او، را از احسان و نیکوکارى بازندارد.و دشمنى نمودن دیگران با او در دوستى او خلل نرساند.

* «سعید مطلق‏» کسى است که:اگر آنچه به ایوب پیغمبر رسید به او رسد تغیر در احوالش‏حاصل نگردد.

"اهل التسبیح و التقدیس لا یبالون بالتربیع و التسدیس و الانسان بعد علو النفس لا یعتنى بالسعد و النحس‏"

"اهل ذکر پروردگار را، از «تربیع و تسدیس‏» (73) کواکب چه باک است، و ارباب نفوس قویه را از سعد و نحس فلک چه بیم‏."

 

نظرات 1 + ارسال نظر
روشنک سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 17:33

من ذکر یارب رو از همه ی ذکرها بیشتر دوست دارم. هروقت ناراحتم فورا اثر میکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد