...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

حفظ قر آن

عَنِ الصادقِ (ع): لایُعذب اللّّّه قلبأ وَ عی القرآنَ .

حضرت صادق(ع) فرمود: خداوند قلبی را که با قرآن آشنایی دارد عذاب نمی کند.

قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمین و کلام رب العالمین است که مشتمل بر تمامی حقایق و معارف الهی است. رسول اکرم (ص) که این ودیعه الهی بر قلب حضرتش القا گردیده، از آن به عنوان ثقل اکبر تعبیر فرموده و بر تمسک به آن در کنار ثقل کبیر(اهل بیت عصمت) که از هر چیز اکبر است مگر از ثقل اکبر که اکبر مطلق است تاکید فرموده است.

حدیث شریف ثقلین و احادیث متعدد دیگری که در رابطه باقرآن و بهره مندی از این اقیانوس بی کران معارف از ناحیه مقام شامخ ختمی مرتبت و ائمه معصومین (ع) وارد شده بیان شده بیان گر منزلت رفیع قرآن و مقام و جایگاه عظیم این کتاب الهی است. قرآن کریم معجزه جاودانه و ختمیه خاتم الانبیاء (ص) است و برهان قاطع و روشنی است بر حقّانیت خاتمیت تا قیامت.

از این رو هرگونه انس با قرآن چه قرائت یا تلاوت آن و چه مطالعه و تدبّر و تفکر در آن و چه حفظ و کتابت آن، از ارزش فراوانی برخوردار است. اهتمام رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) به قرآن و کتابت و حفظ آن از همان صدر اسلام موجب شد که بسیاری از مسلمین به این امر مهم همت گمارند و کتاب وحی و حفاظ قران در همه ادوار تاریخ اسلام ظهور کنند و در حقیقت یکی از عوامل مصونیت قرآن از تحریف همین حفظ و کتابت آن بوده است.

در عصر حاضر که به برکت انقلاب اسلامی و انس شدید بزرگ رهبر جهان اسلام امام امت ـ قدس الله نفسه الزکیه ـ و اهتمام مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای نسبت به مسایل مربوط به قرآن، کشور ایران پایگاه این کتاب آسمانی محسوب می شود، لازم است که جوانان برومند این کشور انقلابی در صحنه های مختلف مربوط به قرآن اعم از قرائت، حفظ، درک مفاهیم و معانی، تفسیر و به کارگیری تعالیم بلند آن پیشتاز باشند که هستند ولی این انتظار هست که در کشور جمهوری اسلامی ایران لااقل همه مردم با روخوانی قرآن آشنا شوند به گونه ای که قرآن را به سهولت بخوانند.

اگر می خواهیم از نگرانیها و اضطرابهای روزمره نجات پیدا کنیم و خاطری آرام داشته باشیم باید لااقل هر روز صبح دقایقی را صرف خواندن قرآن نماییم و در اینصورت خواهیم دید آن روز چه آرامشی داریم و چه زیبا زندگی می کنیم. خداوند نیز می فرماید:

و نُنّزلُ منَ القُرآنِ ما هوَ شِفاءٌ و رحمةٌ لِلْمؤمنینَ و لایَزیدُ الظّالمینَ إلّا خَساراً

و نازل کردیم از قرآن آنچه را که او شفا و رحمت است برای مومنین و نمی افزاید ستمکاران را مگر زیان و خسارت.

پس قرآن برای مومنین شفا و رحمت است.

در هر حال جای خرسندی است که در مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن کریم، جوانان مسلمان ایرانی گوی سبقت را ربوده و مقامهای اول و دوم جهانی را از آن خود کرده اند و یکی از چهره های درخشان برادر عزیزمان کاظم گرامی است که در مسابقات کشوری بارها مقام اول و در مسابقات جهانی مقام دوم و اول (1370) را در رشته حفظ کل قرآن احراز نموده اند.

آقای گرامی که از طلّاب حوزه علمیه خراسان هستند و در حال حاضر در دانشگاه علوم اسلامی رضوی اشتغال به تحصیل دارند و در مسیر آشنایی با معارف و احکام قرآنی تلاش می کنند، در زمینه حفظ قرآن و روش و کیفیت آن تجربه های علمی و عملی فراوان دارندو لذا از ایشان درخواست شد که این تجربه های گرانبهای خود را در اختیار نسل جوان و جامعه انقلابی قرار داده و در این رابطه جزوه و یا کتابی را تدوین نمایند که ایشان اجابت نموده و کتاب حاضر را به رشته تحریر در آوردند.

با تشکر از جناب آقای گرامی و آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان در راه نشر فرهنگ قرآن کریم امیدواریم برادران و خواهران مسلمان و به ویژه نسل جوان دانش آموز، دانشجو و طلّاب علوم دینی حدیث شریف پیامبر اکرم (ص) شوند که فرمود:

حَمَلةُ القُرآنِ عُرَفاءُ أهلِ الجَنّةِ

حاملان قرآن عارفان اهل بهشت هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد