قال الرضا علیه السلام:
اِنَّ الصَّمتَ بابٌ مِن اَبوابِ الحِکمَة
سکوت دری از درهای حکمت است.
الکافی / ج 2/ ص 113
با خلق خداوند دو رویی بس کن سنگ افکنی راه نکویی بس کن
فرمود: سکوت باب حکمت باشد بسیار مگو زیاده گویی بس کن
نقطه ى شروع
حـفـظ جـزء اول قرآن از حفظ جزء دوم مشکل تر است , و حفظ جزء دوم از جزء سوم دشوارتر .
بدین سبب , یکى ازحافظان مى گوید: هرکه پنج جزء قرآن را حفظ کند , باید به حفظ کل قرآن امیدوار باشد . حـفـظ قـرآن در آغاز
س ۱: مراد از جاهل مقصّر چه کسى است؟
جاهل
مقصر به کسى گفته مىشود که متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم
مىداند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مىکند
.
س ۲: جاهل قاصر کیست؟
جاهل قاصر کسى است که اصلا متوجه جهل خود نیست و یا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد.
س ۳: احتیاط واجب چه معنائى دارد؟
یعنى وجوب انجام یا ترک فعلى از باب احتیاط.
س ۴: آیا عبارت «فیه اشکال» که در بعضى از فتاوى ذکر مىشود، دلالت بر حرمت دارد؟
بر حسب اختلاف موارد، معناى آن فرق مىکند. اگر اشکال در جواز باشد دلالت بر حرمت در مقام عمل دارد.
س ۵: عبارتهاى «فیه اشکال»، «مشکل»، «لایخلو من اشکال»، «لا اشکال فیه» فتواست یا احتیاط؟
همه این عبارتها دلالت بر احتیاط دارند، مگر عبارت «لااشکال فیه» که فتوى است.
س ۶: فرق بین جایز نبودن و حرام چیست؟
در مقام عمل بین آنها فرقى نیست.