...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

معراج السعاده(۸)-صفحه ۱۹ و ۲۰

وجه به صحت جسم، و غفلت از صحت و روح


*قیاس بیماری نفس با بیماری جسم خطاست.

*عجیب است که برخی روز و شب را در علاج بیماری جسم صرف می کنند و معالجه نفس را سهل و اندک می دانند.


فصل هشتم: حصول ملکات نفسانیه به تکرار اعمال

*هر نفس در ابتدا از تمامی صفات خالیست. و تحقق هر صفت(چه صفات رذیله و چه صفات حمیده) به واسطه تکرار اعمال است.

*اثر هر عملی  برای اولین بار کمتر از بار دوم است و به همین ترتیب بار سوم بیش از بار دوم .

*هرگاه کسى مراقبت احوال خود کند، و نظرى در اعمال و افعال خودکند و به دیده بصیرت در آن تامل نماید، به‏ صفاتى که در آنجا رسوخ کرده‏ اند بر می خورد، و اکثر مردم به جهت گرفتارىبه علایق  دنیوی از نفوس خود غافل‏اند. اما چون زمان رحلت، دل ازمشاغل دنیویه فارغ و پرده طبیعت از مقابل دیده ‏بصیرت برداشته شود، و نظر او بر لوح دل و صفحه نفس افتد.

"فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید"

"پس‏در آن روز پرده از پیش دیده تو برداشته مى‏شود، و چشم تو تیز بین می‏گردد، و اعمال‏خود را مى‏بینى"

پس نتایج اعمال خود را معاینه می‏بیند، و ثمرات افکار و افعال خود را مشاهده‏مى‏کند، و مى‏رسد به آنچه در کتاب کریم است که:

"و کل انسان الزمناه طائره فى عنقه و نخرج له یوم القیمة کتابا یلقیه منشورا اقرا کتابک کفى بنفسک الیوم علیک حسیبا"

"هر شخصى را لازم ساخته‏ ایم عمل او را از خیر و شر در گردن او مانند «طوق‏» که از او جدا نمى‏شود.و در روز قیامت کتابى را که‏اعمال او در آن ثبت است‏به جهت او بیرون مى‏آوریم، در حالى که گشاده باشد و بر او عرضه شود، آنگاه به او گفته مى‏شود بخوان نامه عمل خود را، و کافى هستى تو از براى‏محاسبه خود" .

معراج السعاده(7)-صفحه ۱7 و 18

علم بدون تزکیه، علم نیست


"و لا تدخل الملائکة بیتا فیه کلب‏"

"ملائکه داخل نمى‏شود بر خانه‏اى که در آن سگ باشد"


*اگر دل مملو از صفات رذیله باشند، ملائک که حامل علوم الهی اند ،چگونه وارد شوند.


*هرکس که تمامی عمر در پی کسب علوم کلامیه است و از پاک کردن نفس از رذائل غافل بوده ،در واقع از کسب علم واقعی بی بهره است.


* زیرا که علم حقیقى را بهجت و سرور و صفا و نورى است، و دلى را که نورعلم واقعى در آن داخل شد  التفات به غیر او نمى‏کند.


* بدون تزکیه نفس و تصفیه قلب، عبادات ظاهریه رااثرى، و طاعات بدنیه را ثمرى نیست

"ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر"

"نماز، باز مى‏دارد نمازگزاران را از اعمال زشت و منکر"


*و حضرت فرمودند:

"الصلوة معراج المومن‏"

"به واسطه نماز مؤمن عروج مى‏کند به معارج قرب پروردگار"

پس اگر آنچه مى‏کنیم نماز باشد چرا بجز تنزل و هبوط از خود نمى‏یابیم؟


گرنه موش دزد در انبان ماست                       گندم اعمال چل ساله کجاست؟

اول اى جان دفع شر موش کن                       بعد از آن در جمع گندم جوش کن


* مثال کسانى که مواظبت‏بر عبادات جسمیه مى‏کنند، و صفاى دل و پاکى آن وظلمت نفس و ناپاکى آن را فراموش کرده‏اند، و التفاتى به آن نمى‏کنند مانند قبور مردگان است که ظاهر آن را زینت نمایند، و در باطن آن مردار گندیده پنهان است....

فلسفه و عرفان

"فلسفه" حرف می آورد و "عرفان" سکوت.

آن عقل را بال و پر می دهد و این عقل را بال و پر می کند.

آن نور است و این نار.

آن درسی بود و این در سینه.

از آن دلشاد شوی و از این دلدار.

از آن خدا جو شوی و از این خدا خو.

آن به خدا کشاند و این به خدا رساند.

آن راه است و این مقصد.

آن شجر است و این ثمر.

آن فخر است و این فقر.

آن کجا و این کجا!


                                                  (هزار و یک نکته ،علامه حسن زاده آملی)