وجه به صحت جسم، و غفلت از صحت و روح
*قیاس بیماری نفس با بیماری جسم خطاست.
*عجیب است که برخی روز و شب را در علاج بیماری جسم صرف می کنند و معالجه نفس را سهل و اندک می دانند.
فصل هشتم: حصول ملکات نفسانیه به تکرار اعمال
*هر نفس در ابتدا از تمامی صفات خالیست. و تحقق هر صفت(چه صفات رذیله و چه صفات حمیده) به واسطه تکرار اعمال است.
*اثر هر عملی برای اولین بار کمتر از بار دوم است و به همین ترتیب بار سوم بیش از بار دوم .
*هرگاه کسى مراقبت احوال خود کند، و نظرى در اعمال و افعال خودکند و به دیده بصیرت در آن تامل نماید، به صفاتى که در آنجا رسوخ کرده اند بر می خورد، و اکثر مردم به جهت گرفتارىبه علایق دنیوی از نفوس خود غافلاند. اما چون زمان رحلت، دل ازمشاغل دنیویه فارغ و پرده طبیعت از مقابل دیده بصیرت برداشته شود، و نظر او بر لوح دل و صفحه نفس افتد.
"فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید"
"پسدر آن روز پرده از پیش دیده تو برداشته مىشود، و چشم تو تیز بین میگردد، و اعمالخود را مىبینى"
پس نتایج اعمال خود را معاینه میبیند، و ثمرات افکار و افعال خود را مشاهدهمىکند، و مىرسد به آنچه در کتاب کریم است که:
"و کل انسان الزمناه طائره فى عنقه و نخرج له یوم القیمة کتابا یلقیه منشورا اقرا کتابک کفى بنفسک الیوم علیک حسیبا"
"هر شخصى را لازم ساخته ایم عمل او را از خیر و شر در گردن او مانند «طوق» که از او جدا نمىشود.و در روز قیامت کتابى را کهاعمال او در آن ثبت استبه جهت او بیرون مىآوریم، در حالى که گشاده باشد و بر او عرضه شود، آنگاه به او گفته مىشود بخوان نامه عمل خود را، و کافى هستى تو از براىمحاسبه خود" .